Myyntityö on tärkeää
Oikeastaan kaikessa toiminnassa on mukana myyntiä, vaikka nimitämmekin sitä toisilla sanoilla.
Kun esittelemme ideaamme tai neuvottelemme mistä tahansa asiasta, on siinäkin myyntiä mukana. Hyvistä myyntitaidoista on aina hyötyä myös sinulle, jonka tehtäviin ei varsinaisesti myyntityö kuuluisikaan. Suomessa ei aina vieläkään arvosteta tarpeeksi myynnin tärkeyttä. Liian usein organisaatiot ovat niin tuotteisiin keskittyneitä, että myynti on pakkopullaa.
Liidien hankkimiseen mainostamalla ja toimintojen automatisointiin käytetään usein paljon aikaa, vaivaa ja rahaa. On siis entistäkin tärkeämpää, että myyjä osaa asiansa. Tekeekö kaupat sinun vai kilpailijasi myyjä?
Oikeita myyjiä tarvitaan. Kaikkea ei myydä edelleenkään tuloksekkaasti millään muulla tavoin. Myynti tuo rahan ja mahdollistaa kaiken muun. Yrityksissä tarvitaan myynnintekijää, on hänen statuksensa tai tehtävänimikkeensä mikä hyvänsä. Myyntikoulutus tähän on entistäkin tärkeämpää.
Myyntitaitoja voi kehittää
Amerikkalainen E. K. Strong julkaisi jo vuonna 1925 käsitteet ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. Niitä harva myyjä hallitsee vieläkään.
Erityistä tuolloinen oli se, että myyntiä voi oppia.
Myyminen oli uutta yli sata vuotta sitten. Vielä nykyäänkin jotkut ovat siinä luulossa, että hyväksi myyjäksi synnytään eikä myymistä voi oppia. Kaikilla meistä on mahdollisuus kehittyä oppimalla, oli lähtötaso mikä hyvänsä. Myynti on kovaa työtä.
Erään kouluttajagurun sanoja mukaillen:
”Kovempaa hommaa ei olekaan, ellei nyt sitten öljypalojen sammutus Texasissa”.
Näitäkin asioita käymme läpi myyntikoulutuksissamme.
Myynnin peruspilari on tehdä oikeita asioita
Yhä uudelleen ja uudelleen näkee ja kuulee alan kouluttajien ja myyntiammattilaisten kysyvän: ”Miksi myyntialalla työntekijöiden vaihtuvuus on suuri ja alkuinnostuksen jälkeen useista myyjistä tulee näkymättömiä ja arkoja? Miksi myyjä ei päässyt tavoitteisiin ja hyviin tuloksiin?”
Yksi syy ja hyvin usein suurin syy on, ettei myyjä saa tukea, saati hyvää myyntikoulutusta. Hänelle ei pahimmassa tapauksessa koskaan tule hallinnan tunnetta, jossa hän tietää, mitä tekee, tuli vastaan mitä tahansa, eikä hänen terve itseluottamuksensa koskaan saavuta sitä, mitä myyntityössä tarvitaan. Toinen esimerkki on se, että myyjä käyttää aikansa muuhun kuin oikeaan myyntityöhön.
Tänä päivänä mahdollisuuksia on kenties enemmän kuin koskaan sille, miten myyntiä tekee. Henkilökohtaisen myyntityön lainalaisuudet ovat kuitenkin perustaltaan varsin ajattomia.
Myyjän täytyy tehdä, mitä myyjän täytyy tehdä
Yleisimpiä myyjän kehitettäviä kohteita ovat kuunteluhalu, kuuntelutaito, kaupanpäätöstaidot, asenne muutoksiin sekä luovuus ja oikeiden valintojen tekeminen.
Myyjän tehtävänä ei suinkaan ole puhua asiakastaan ympäri, vaan saada hänet vakuuttuneeksi hyödyistä. Myyjän tehtävänä on myös palvella asiakasta ja tavoitteena on aina antaa enemmän mitä lupaa.
Maailman yksi kuuluisampia myyntikouluttajia Brian Tracy ihmettelee, miksi moni myyjä on häpeissään siitä, että on myyjä. Luullaan myyjän ammatissa toimimisen liittyvän siihen, ettei muuta työtä ole saanut.
Vaikka sinulla ei olisikaan mitään myyntitaitoja ja uskot, että pystyt oppimaan ne – olet oikeassa.
Huippumyyjät etsivät ja näkevät mahdollisuuksia ja keskittyvät niihin. Parhaimmillaan he pystyvät käsittelemään asiakkaan vaikeatkin vastaväitteet ostosignaaleina eivätkä tyrkytä.
Myyntikoulutusta saat monilla eri tasoilla ja tavoilla.
Yhteistyö alkaa yhteydenotolla!
Ystävällisesti,
Pauli Vuorio
Puh 050 570 8163
pauli.vuorio@powercompetence.fi